VOD - telewizja internetowa, która zrewolucjonizowała rynek

VOD - telewizja internetowa, która zrewolucjonizowała rynek

Wynaleziona jeszcze przed II Wojną Światową telewizja zmieniła nasze życie na trwałe. Dzięki bezpośredniemu dostępowi do najnowszych informacji zmianom uległo wiele aspektów codzienności. Dziś na naszych oczach dokonuje się kolejna rewolucja w tej branży. VOD, czyli telewizja internetowa staje się powoli standardem. Czym jest VOD? Jakie są jej najpopularniejsze wcielenia? Tego wszystkiego dowiesz się dzięki lekturze naszego tekstu.

Co to jest VOD?

VOD (od ang. video on demand) oznacza w dosłownym przekładzie wideo na życzenie. Termin ten ukuł się w odniesieniu do klasycznej telewizji. Przede wszystkim zakłada on inny model dystrybucji treści. Opiera się on na wykorzystaniu technologii strumieniowania, bez konieczności posiadania przyłączenia analogowego, satelitarnego lub cyfrowego.

Proponuje on zupełnie inny model dystrybucji treści. Dzięki usługom internetowym nie musimy więcej czekać na emisję filmu lub serialu. Aby obejrzeć interesujący nas materiał, wystarczy zalogować się do serwisu w przeglądarce lub skorzystać z dedykowanej aplikacji. Dzięki VOD nie musimy dłużej martwić się ewentualnymi przerwami w oglądanym materiale. Problemem przestają być również natrętne reklamy.

VOD oferuje dostęp do bazy materiałów, gdzie i kiedy tylko chcemy. Warunkiem koniecznym jest posiadanie urządzenia zdolnego do wyświetlania obrazu, które może odtwarzać wideo w formacie proponowanym przez twórców. Dodatkowo, każdy użytkownik za dostęp do treści, w większości przypadków musi zapłacić opłatę abonamentową. Oczywiście, na rynku znaleźć można darmowe platformy. W praktyce spotkamy się czasami również z ograniczeniami geograficznymi. Niektóre portale nie świadczą usług na rynku europejskim. Za dobry przykład może posłużyć tutaj VOD Disney+, które jeszcze do niedawna nie było dostępnie na terytorium Polski.

Jakie są rodzaje VOD?

Istnieje kilka modeli serwisów VOD. Różnią się one między sobą przede wszystkim sposobem dystrybucji treści. Do najpopularniejszych z nich zaliczamy:

  • aVOD – zdecydowanie najpopularniejszy model dystrybucji w Polsce. Użytkownicy mają dostęp do wszystkich treści bez pobierania dodatkowych opłat. Warunkiem dostępu jest obejrzenie reklam.

  • tVOD (od ang. transaction Video on Demand) – drugi co do popularności model dystrybucji. Polega on na wypożyczeniu od operatora danego materiału na wskazany w umowie okres. Najczęściej są to 24 lub 48 h. Za każdy materiał wypożyczony płacimy oddzielnie z góry ustaloną przez usługodawcę kwotę.

  • sVOD – coraz popularniejszy model dostępu do telewizji internetowej. Za świetny przykład uchodzą serwisy oferujące seriale na VOD, takie jak: Netflix, Amazon Prime, Showmax i HBO. Dystrybucja opiera się na opłatach abonamentowych, w zamian, za które dostajemy dostęp do szerokiej biblioteki filmów i seriali.

  • fVOD – najrzadziej spotykany model dystrybucji ze względu na brak możliwości monetyzacji treści. Ten rodzaj oferuje filmy na VOD za darmo. Najczęściej ten rodzaj dystrybucji wiąże się z dotacją od podmiotów państwowych lub specjalnymi okolicznościami. Za dobry przykład mogą posłużyć VOD oferujące darmowe filmy dla osób z niepełnosprawnościami lub serwisy streamingowe powstałe na okoliczność festiwali sztuki.

Jak widać, VOD ma wiele twarzy. Aby dokonać dobrego wyboru, należy zastanowić się, jakie wymagania stawiasz przed serwisem oraz jakie treści chcesz chłonąć. Zapoznaj się z dostępnymi na rynku ofertami i podejmij decyzję.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.