Obróbka wideo. Porady dla nowicjuszy

Obróbka wideo. Porady dla nowicjuszy

Jedną z umiejętności, która cieszy się coraz większym zainteresowaniem, jest obróbka wideo. W dobie popularności serwisu YouTube coraz więcej młodych ludzi zaczyna interesować się edycją filmów. Rośnie również zapotrzebowanie na tego typu usługi w branży marketingowej. Planujesz swój pierwszy krok w edycji wideo? Dobrze trafiłeś. W tym tekście znajdziesz garść podstawowych informacji.

Obróbka wideo. Podstawowe informacje

Nagranie wideo to dopiero pierwszy krok na drodze ku zaprezentowaniu go szerszej publiczności. Surowe dane z kamery najczęściej wymagają sporo obróbki, a zmontowanie dłuższego materiału wiąże się często ze żmudnym procesem montażu. Nawet najlepiej zarejestrowany dźwięk i obraz nie są od razu gotowe do wypuszczenia w świat. Tyczy się to zarówno amatorskich filmów wideo, jak i profesjonalnych produkcji. Z niemalże każdego materiału da się wyciąć zbędne elementy, dodać bardziej klimatyczną muzykę, efekty albo napisy.

Do opanowania podstaw obróbki wideo nie potrzeba specjalistycznego sprzętu. Oczywiście, można dokupić dodatkowe urządzenia, ale na samym starcie nie są one koniecznością. Bardzo przydatny będzie natomiast mocny komputer. Renderowanie wideo w rozdzielczości FULL HD i proporcjach 16 x 9, które uznawane są obecnie za standard, potrafi wymagać wydajnej karty graficznej i procesora. Do montażu wideo warto wyposażyć się również w dobry monitor, gdyż praca na starszych modelach potrafi być niezwykle uciążliwa.

Edytor wideo

Aby rozpocząć swoją przygodę z montażem, konieczne będzie wybranie edytora wideo, w którym będziemy pracować. Program powinien być dopasowany do podzespołów komputera i najlepiej, aby na początku nie był zbytnio skomplikowany. Na rynku można znaleźć wiele narzędzi tego typu. Na początek najlepiej zaznajomić się z jednym z poniższych programów:

  • Open Shot Video Editor (darmowy)

  • DaVinci Resolve (darmowy)

  • Adobe Premier Pro (płatny)

Dla nowicjuszy spokojnie wystarczy również Movie Maker. Jest to oprogramowanie preinstalowane w niektórych wersjach systemu Windows. Jeśli go nie posiadasz, możesz wygodnie pobrać je ze strony Microsoftu.

Podstawowe czynności obróbki wideo

Jeśli wybrałeś już swój program do edycji wideo, pora zapoznać się z podstawowymi funkcjonalnościami. Zaliczamy do nich:

  • Łączenie poszczególnych kadrów w jeden – absolutna podstawa montażu wideo, którą będziesz wykorzystywać praktycznie w każdym materiale. Urozmaica ono film, nawet jeśli powstał on z jednego, statycznego ujęcia.

  • Dodawanie dźwięku – funkcja niezwykle przydatna, zwłaszcza w przypadku montowania wywiadów. W przypadku amatorskich filmów z wakacji można pomyśleć o dodaniu muzyki. Bardzo ważną rolę w edycji dźwięku w filmie odgrywa jego głośność. Poszczególne ścieżki nie powinny na siebie nachodzić, jeśli chcesz uniknąć kakofonii.

  • Dodawanie efektów – jeśli w filmie brakuje jakichś efektów, spokojnie można dodać je w postpordukcji. Chodzi tu przede wszystkim o napisy, które będą wyświetlać się podczas emisji wideo, efekty i animacji przejścia lub dodatkowe atrybuty.

Montowanie wideo – podsumowanie

Po skończonej edycji wideo należy wyeksportować oraz zapisać w interesującym nas formacie. Najczęściej stosuje się w tym celu mp4. Montowanie filmów potrafi być niezwykłą przyjemnością, a także całkiem opłacalnym źródłem zarobku. Osoby potrafiące obrabiać filmy są obecnie poszukiwane na rynku pracy. Wraz z rozwojem pasji twoje możliwości i kompetencje będą rosły.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.